Dit is een boek dat je je brugklasleerlingen graag aanreikt. Een fijn, toegankelijk verhaal over een hartverwarmende vriendschap met waardevolle inzichten.

Een nieuwe klasgenoot

Het loopt de laatste tijd niet zo lekker tussen Jaz en haar beste vriendin Lily. Dat komt doordat Lily ook vriendinnen is met Kara. Tussen Jaz en Kara klikt het niet zo goed, waardoor Jaz Lily veel minder vaak ziet dan ze graag zou willen. Jaz is dan ook heel blij dat Nadima bij hen in de brugklas komt. Ze weet niet precies waarom, maar ze is er zeker van dat Nadima en zij vriendinnen zullen worden.

Vriendschap met een uitdaging

Toch is die vriendschap die Jaz voor ogen heeft niet zo vanzelfsprekend, want er is een grote uitdaging: ze spreken elkaars taal niet. Nadima spreekt enkele woorden Engels, maar niet genoeg om een gesprek te voeren of om anderen te verstaan. Klasgenoten geven het al snel op als ze er niet achter kunnen komen welke taal ze in moeten voeren in Google translate, maar Jaz niet. En al snel vindt ze een oplossing om wél met Nadima te kunnen communiceren.

Interesse voor achtergronden

De vriendschap tussen Jaz en Nadima begint met een uitwisseling van eten. Jaz deelt haar chocola en Nadima laat Jaz van haar Turks fruit proeven. Dit zijn de eerste stappen in het ontdekken van elkaars cultuur. Jaz is razend enthousiast over het eten dat Nadima’s moeder maakt en Jaz vraagt Nadima of ze ook een keer bij haar wil komen eten. Door eenvoudige vragen te stellen komen ze stukje bij beetje meer te weten over elkaars gewoontes en achtergrond.

Over er voor elkaar zijn

Hoewel hun achtergronden verschillend zijn en de problemen waar ze tegenaan lopen van compleet verschillende aard zijn, steunen Nadima en Jaz elkaar zoveel mogelijk. Nadima is gevlucht uit Syrië, heeft daar veel familie achter moeten laten en heeft het daar moeilijk mee. Jaz probeert haar te steunen, is stil als het moment daarom vraagt en is er voor Nadima als ze bang is. Op haar beurt helpt Nadima Jaz steeds vaker met lezen, want Jaz is dyslectisch en worstelt met de woorden. Zonder het hier expliciet over te hebben, zijn de meiden er voor elkaar, wat hun vriendschap erg waardevol maakt.

Pakkend en herkenbaar verhaal

Iedereen zou wel een vriendin zoals Jaz of Nadima willen hebben. Natuurlijk zijn er ook onenigheden en zelfs een flinke ruzie, maar de manier waarop ze er voor elkaar zijn is hartverwarmend. Het is erg herkenbaar, er gebeurt voldoende in het verhaal om geboeid te blijven, maar gebeuren ook dingen die inzicht geven in bepaalde situaties. Hoe kun je er zijn voor nieuwe klasgenoten die vanuit een gevaarlijk land zijn gevlucht? En wat doe je als je beste vriendin een andere vriendin krijgt die je eigenlijk niet zo leuk vindt?

Toegankelijk, voor minder ervaren lezers

Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken en heeft een ruime bladspiegel. Leerlingen zullen zich snel herkennen in dit fijne, hoopgevende verhaal. Doordat er weinig lastige woorden worden gebruikt, is het vooral geschikt voor de minder ervaren lezers in de brugklas.

Lesmateriaal

Op Lezenslessen.nl vind je ook lesmateriaal bij Spreek je chocola?. Onze lesmaterialen zijn kant-en-klaar en bestaan uit minimaal drie opdrachten waar de leerlingen uit kunnen kiezen. Daarnaast is er per opdracht aangegeven bij welk referentieniveau en welke vaardigheden deze aansluit, wat het leerdoel is en waaraan de uitwerking moet voldoen om een voldoende of goede beoordeling te krijgen. Meer informatie: lesmateriaal bij Spreek je chocola?.

Over het boek

Titel: Spreek je chocola?
Auteur: Cas Lester
Vertaling: Sofia Engelsman
Uitgever: Gottmer
Jaar van uitgave: 2018
Aantal pagina’s: 254
Voor lezers vanaf ca. 10 jaar.
Ook verkrijgbaar als e-book.

Deel dit bericht
Lezenslessen