Als je voor je werk als docent regelmatig boeken leest die niet per se aansluiten bij je eigen interesse, kan het plezier in lezen afnemen. Ik deel mijn ervaringen met zo’n leesdip en geef tips om daar weer uit te komen.

De leesdip van een volwassene

Hoewel de leesdip ook een bekend fenomeen is onder jongeren die van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan, gaat het in deze blog niet over díe dip. Het gaat over de leesdip die jij zelf als docent of als leesbevorderaar kunt ervaren. Natuurlijk kan het zijn dat je nooit last hebt (gehad) van zo’n dip, dan zou ik zeggen: ga zo door! Maar als je wel eens weerstand ervaart om te gaan lezen of je simpelweg niet kunt focussen op een boek dat eigenlijk wel gelezen moet worden, dan heb ik wat tips voor je.

Professioneel lezen is niet altijd leuk

Tijdens mijn studie, waarin literatuur centraal stond, kreeg een docente van een student commentaar op de saaie, taaie tekst die we hadden moeten lezen. Ze reageerde met: ‘Literatuur studeren of werken in de literaire sector betekent dat je ook wel eens moet afzien’. Het inzicht dat het voor mijn vakkennis nuttig was om die verhalen te lezen hielp mij door mijn studie heen. Toen ik daarna als leesbevorderaar aan het werk ging, moest ik opnieuw aan die uitspraak denken. Mijn persoonlijke voorkeur komt niet altijd overeen met de verhalen die ik professioneel lees. Ook nu helpt het mij om te bedenken dat die verhalen wél belangrijk zijn omdat ze wellicht wel iemand anders een positieve leeservaring kunnen bieden. Het is dan vooral nuttig, maar niet per se leuk.

Wanneer ik in een leesdip tuimel

Hoewel ik het nut van het lezen van een veelheid aan verhalen inzie en gewoonlijk zonder mopperen genres lees die ik persoonlijk niet snel zou uitkiezen, ligt daar voor mij wel een valkuil. Soms kan een opeenstapeling van dit soort leeservaringen ervoor zorgen dat ik even niet meer voel wat lezen mij persoonlijk kan opleveren. Natuurlijk, rationeel weet ik dat echt wel, dat verkondig ik het liefst te pas en te onpas. Maar doordat ik zo’n fijne ervaring dan al even niet heb gehad, raakt de leeshonger een beetje in een dip.

Hoe voed ik mijn leeshonger weer?

Doordat ik vooral veel jeugdboeken lees, die ik overigens vaak prachtig vind, blijf ik toch een beetje hangen in een andere leeswereld dan waar mijn persoonlijke ontwikkeling om vraagt. De enige momenten dat ik in het verleden echt helemaal voor mijzelf las waren de vakanties. Dan zette ik een stapel volwassenenromans op mijn e-reader en vloog ik door die boeken. Thuisgekomen was ik lekker opgeladen en had ik weer zin om te gaan werken. Want wat die verhalen mij brachten, dát wil ik overbrengen.

Toen ging er een belletje rinkelen. Ik had namelijk niet alleen weer zin om te gaan werken omdat ik even vrij was geweest. Ik voelde weer wat zo’n verhaal met mij kan doen. Verhalen die mij laten ontspannen of juist weer even op scherp zetten doordat ze een stukje van de wereld laten zien dat ik nog niet ken. Dát zorgt ervoor dat ik weer zin heb om al die andere verhalen onder de aandacht te brengen.

Kies soms ook voor jezelf

Mijn tip is om af en toe eens te kiezen voor een boek dat hoog op jouw persoonlijke lijstje staat, ook als je nog een stapel boeken voor je werk moet lezen. Het zorgt ervoor dat je weer leeshonger krijgt én dat je weer gemotiveerd raakt om je leerlingen ook zo’n ervaring te bezorgen door ze boeken aan te reiken die datzelfde voor hen kunnen betekenen.

En eerlijk is eerlijk: soms heb ik even helemaal geen zin om te lezen en is Netflix mijn beste vriend, maar dat duurt nooit lang. Mocht dat voor jou ook zo werken, prima! Even iets doen waar je zelf voor kiest in plaats van de verplichte stapel doorlezen kan voor jou misschien ook al voldoende werken.

Inspireer anderen met jouw verhaal

We hebben meer leesvoorbeelden nodig. We willen leerlingen laten ontdekken wat verhalen voor hen kunnen betekenen. Deel jouw persoonlijke ervaringen als je een mooi boek hebt gelezen. Doe dit bijvoorbeeld na afloop van een kwartiertje vrij lezen in de klas. Ook als je een boek leest dat (nog) niet geschikt is voor je leerlingen kun je vertellen over je persoonlijke ervaring. Laat zien dat lezen leuk is en dat verhalen veel te bieden hebben, dat je net iets interessants hebt ontdekt of dat lezen ontspanning kan geven. Dat is de beste manier om het leesvirus over te brengen.

Deel dit bericht
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!