Schoolbrede leesmomenten. Je bent er fan van of (nog) niet. Het is een fenomeen dat door steeds meer scholen wordt omarmd. Docenten kaarten namelijk vaker aan dat ze een keer per week schoolbreed een leeshalfuur willen om lezen te bevorderen. Niet alleen tijdens Nederlands, maar bij alle vakken.

Docente Nederlands Albertine Gaasbeek vertelde in een eerdere blogpost hoe je zo’n leeshalfuur kunt aanpakken. Haar is het gelukt om collega’s en de directie over te halen om ruimte in het rooster te maken voor een wekelijks vast leesmoment. Maar, waarom is een schoolbreed leesmoment eigenlijk zo nuttig?

Leerlingen krijgen de kans om te lezen

Niet alle leerlingen vinden thuis rust om te lezen. Na een lange schooldag is alle concentratie weg en hebben leerlingen geen zin om een boek uit de kast te pakken. Daar komt bij dat het ene huishouden rustiger is dan het andere. Als je een vast leesmoment op school aanbiedt, krijgen alle leerlingen de kans om wekelijks leesmeters te maken en zich te verliezen in een boek. Leerlingen merken hierdoor dat zij wél die 30 minuten lezen kunnen volhouden en worden zo misschien zelfs wel gemotiveerd om dit zelf elke dag te blijven doen. Door de schoolbrede leesmomenten draag je dus bij aan de ontwikkeling van een leesroutine.

Bovendien raken leerlingen gewend aan langere tijden geconcentreerd lezen. De telefoons blijven ten minste 30 minuten opgeborgen en stil in hun rugzak (of de kluisjes). Er is geen afleiding, maar misschien wel onrust. Onrust die ontstaat door de afwezigheid van telefoons. Beetje bij beetje leren leerlingen hiermee omgaan, waardoor het ook gemakkelijker wordt om thuis geconcentreerd te lezen. Iets wat het waard is om te stimuleren, want leesvaardigheid en -plezier groeien het meest door lezen in de vrije tijd. Maar daar houdt het nut van een schoolbreed leesmoment nog niet op.

Lezers maken lezers

Een uitspraak waarmee je wellicht bekend bent als docent: lezers maken lezers. De bedoeling is dat alle docenten ook lezen tijdens de schoolbrede leesmomenten. Niet alleen de docenten Nederlands pakken er een boek bij op het vaste leesmoment. Ook in de lokalen van andere vakken lezen de leraren mee gedurende het leeshalfuur. Zien lezen, doet lezen. Als leerlingen zien dat hun favoriete, toffe leraar wekelijks geniet van de 30 minuten leestijd, zullen zij zelf ook meer plezier krijgen in het lezen van hun boek. 

 

Daarbij vergroten docenten door het vrij lezen hun eigen titelkennis. Als leerlingen niet weten welke boeken bij hun interesses aansluiten, kunnen leraren vaker boeken aanraden. Ook kunnen de door de docent gelezen boeken worden gebruikt tijdens de lessen, waardoor het normaler wordt om te lezen en gesprekken over boeken te worden. Hier ontstaat verbinding tussen docent en leerling, wat bijdraagt aan positieve leesmotivatie.

Wil je jouw leerlingen boeken aanraden die passen bij een bepaald thema? Bekijk dan de Lezenslessen Boekentips. Hier lees je over de mooiste, beste en meest opvallende boeken, zodat jij gerichter boeken kunt tippen voor, tijdens en na het wekelijkse schoolbrede leesmoment.


Word lid van de Lezenslessen Boekenclub als je het hele jaar door op de hoogte wilt blijven van het jeugdboekenaanbod. Dit is een on-demand dienst waarin jeugdboeken worden besproken, zodat jij de inhoud van het verhaal kent. Kijk, luister of lees boekbesprekingen en ontdek binnen 15 minuten een nieuw boek dat jij kunt aanraden aan je leerlingen.

Lezen is vanzelfsprekend (voor alle vakken)

Als je wekelijks een vast leesmoment inplant op het rooster, laat je als school zien dat lezen hoog op de agenda hebt staan. Hiermee draag je uit dat je leesbevordering bij alle leerlingen belangrijk vindt én dat lezen vanzelfsprekend is om te doen bij alle vakken. Het is namelijk niet alleen in het belang van het vak Nederlands dat leerlingen kunnen lezen. Ook bij de rest van de vakken is het nodig dat leerlingen begrijpen wat er wordt bedoeld met alle leer- en lesstof.

Om de wekelijkse 30 minuten nog leuker te maken, is het fijn als er in elk klaslokaal boeken beschikbaar worden gemaakt voor leerlingen. Hebben ze hun boek uit, zijn ze hun boek vergeten mee te nemen of hebben ze even geen zin in hun huidige boek? Dan kunnen ze een boek uit de kast pakken en alsnog een half uur geconcentreerd lezen.

Verlaag de drempel voor aarzelende lezers

Een vast leesmoment is een leuk idee, maar in de praktijk stuit je misschien op weerstand bij sommige leerlingen. Zij willen niet lezen, hebben een leesweerstand of -angst. Hoe zorg je er dan voor dat ook deze leerlingen leesplezier kunnen ervaren? Volg de online training Eerste hulp bij aarzelende lezers en krijg grip op de leesmotivatie en het leesplezier van aarzelende lezers. Je ontdekt hoe je leerlingen op een laagdrempelige manier laat kennismaken met diverse verhalen en krijgt handvatten om alle leerlingen te betrekken bij het leesonderwijs. Zo wakker je leesplezier aan bij iedere scholier!

Deel dit bericht
Lezenslessen