Koning van Katoren is in 2020 de campagnetitel van Geef een boek cadeau. Het is een mooi en waardevol verhaal dat nog steeds actueel is. Lees jij dit boek met je klas?

Tijdloze klassieker

Hoewel Koning van Katoren een titel is die in 1971 verscheen, is het nog steeds een boek dat door velen (voor)gelezen wordt. De thema’s uit het verhaal zijn nog steeds actueel en bieden interessante aanknopingspunten voor een gesprek met je leerlingen. Lees ook onze boekentip Koning van Katoren als tijdloze gespreksstarter.

Hoe pak je dat aan in de klas?

Er zijn twee mogelijkheden. Je kunt dit verhaal voorlezen in de klas. De opdrachten die Stach uitvoert zorgen ervoor dat het verhaal opgedeeld kan worden in afgebakende stukken die je kunt voorlezen. Vervolgens kun je met je leerlingen in gesprek gaan over wat er in het verhaal is gebeurd.
De andere mogelijkheid is om via de boekhandel bij jou in de buurt een klassenset aan te schaffen van dit boek, wat prijstechnisch erg interessant is (zolang de voorraad strekt). Je kunt leerlingen Koning van Katoren dan zelfstandig laten lezen. Het zal een grote groep leerlingen aanspreken doordat het verhaal toegankelijk is en de nieuwsgierigheid prikkelt omdat de lezer wil weten wat Stach bedenkt om de opdrachten die hij krijgt te kunnen volbrengen.

Wat als een leerling Koning van Katoren niet leuk vindt?

Het klassikaal lezen van een boek is prettig omdat je het gemakkelijk in de groep kunt bespreken, maar het is ook een risico. Er zullen leerlingen zijn die het boek niet leuk, te lastig of te gemakkelijk vinden of misschien al eens hebben gelezen. Het is belangrijk om met deze leerlingen in gesprek te gaan en aan te bieden dat ze een ander boek kunnen lezen. Het werkt op het gebied van leesmotivatie averechts om een leerling een boek te laten lezen waaraan hij geen plezier beleeft. Zo’n negatieve leeservaring weegt namelijk veel zwaarder dan een positieve. Vraag de leerling waarom hij het boek niet leuk vindt en ga samen op zoek naar een alternatief. We schreven hier eerder over in onze blog Eens gekozen, altijd gekozen. Moet dat boek echt uit?

Hoe praat je dan samen over het gelezen boek?

De hierboven beschreven aanpak vormt wel een uitdaging voor een klassikale bespreking of verwerking van het boek dat de leerlingen hebben gelezen. In plaats van een klassikaal gesprek kun je de leerlingen ook in kleinere groepjes laten praten over wat ze hebben gelezen. Leerlingen die Koning van Katoren hebben gelezen kunnen hierover doorpraten, maar ook leerlingen die een ander boek hebben gelezen kun je met elkaar in gesprek laten gaan over wat zij hebben gelezen. Ze kunnen elkaar namelijk ook vragen wat ze van dat boek vinden, of ze het zouden aanraden, of er iets is dat veel indruk heeft gemaakt, enz.

Gratis lesmateriaal bij Koning van Katoren

Tot slot kunnen leerlingen aan de slag gaan met ons lesmateriaal om hun leeservaring te verdiepen. In samenwerking met Geef een boek cadeau en uitgeverij Lemniscaat hebben wij lesmateriaal ontwikkeld bij Koning van Katoren. Dit lesmateriaal is gratis beschikbaar.

Leerlingen kunnen met dit materiaal kiezen uit vier verdiepingsopdrachten waarbij ze nadenken over de effecten van de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, zich verdiepen in de denkwijze van Stach en dit inzetten bij een probleem waar ze zelf tegenaan lopen, leren verwoorden wat zij belangrijk vinden en dit gebruiken in een toespraak of ze gaan op een creatieve manier aan de slag en ontwerpen een standbeeld voor de nieuwe koning van Katoren.

Het lesmateriaal is kant-en-klaar, je hoeft hier dus zelf niets meer aan te doen.

Deel dit bericht
Lezenslessen