Pak jij een ander boek als het verhaal dat je nu leest je niet voldoende boeit? Het lijkt een logische stap, maar we zien toch vaak dat lezers blijven worstelen met een boek dat net te lastig is of niet aansluit bij hun belevingswereld. Hoe kun je dit doorbreken?

Het belang van een positieve leeservaring

We hoeven je niet uit te leggen dat het belangrijk is om te werken aan leesplezier en positieve leeservaringen. Wie een positieve leeservaring heeft gehad, zal minder snel twijfelen of hij of zij aan een nieuw boek zal beginnen. Maar als je net een boek hebt moeten lezen waar je met geen mogelijkheid doorheen kwam, denk je wel een paar keer na voordat je weer een nieuw boek pakt.

Zo’n vervelende leeservaring blijft je veel langer bij dan een positieve leeservaring. Hierdoor kost het veel moeite om een leerling die een slechte ervaring heeft gehad weer te motiveren om te gaan lezen. Dit is een belangrijke reden waarom wij afraden om de hele klas zelfstandig hetzelfde boek te laten lezen. Er zijn altijd leerlingen die, om wat voor reden dan ook, moeite hebben met het boek en het kost daarna veel moeite om die ervaring weer naar de achtergrond te laten verdwijnen.

Dit boek is toch niet zo’n goede keuze, mag dat?

We doen allemaal ons best om de leerlingen het boek aan te reiken dat past bij hun leeservaring en interesses. Maar soms sluit het minder goed aan dan we dachten. Of misschien koos een leerling zelf een boek dat achteraf toch niet zo leuk is als gehoopt. Het is dan voor veel lezers lastig om het boek weg te leggen en een ander boek te kiezen. Ze hebben er immers al aardig wat tijd in gestoken. Het is toch zonde van die tijd om te stoppen met lezen en weer helemaal opnieuw te moeten beginnen in een ander boek?

Maak de drempel zo laag mogelijk

Laat leerlingen niet onnodig zwoegen. Zet de deur open voor overleg. Als leerlingen iets niet snappen of iets lastig vinden aan een boek, laat ze dan naar je toe komen. Bespreek waar ze tegenaan lopen. Misschien kun je de leerling op weg helpen door uit te leggen wat de meerwaarde van perspectiefwisselingen voor het verhaal zijn. Of misschien is het boek niet chronologisch en raakt de leerling daardoor de draad kwijt. Soms is een boek beter te lezen als je weet wat je kunt verwachten of weet wat iets betekent en help je de leerling met wat aanwijzingen weer op weg. Op deze manier groeit de leesvaardigheid.

Wanneer ruil je dan zo’n boek?

Maar soms spreekt het boek gewoon niet aan, of is het nog te lastig. Natuurlijk kun je nooit direct zeggen of je een boek leuk vindt of niet. Je moet het verhaal een beetje doorkrijgen, de personages leren kennen en misschien moet je even wennen aan een schrijfstijl van de auteur. Direct weer opgeven is dus geen goede optie; kies een goede middenweg. Laat leerlingen een stukje lezen, een aantal hoofdstukken of bijvoorbeeld de eerste 40 pagina’s. Spreekt het boek dan nog niet aan? Ga dan met de leerlingen in gesprek en probeer te achterhalen waarom ze het boek niet leuk vinden. Vinden ze het te lastig? Snappen ze niet waar het verhaal over gaan? Hebben ze moeite met bepaalde verhaalaspecten? Op deze manier leer jij je leerlingen beter kennen en ontdekken jullie samen wat de leesvoorkeuren van de leerling zijn.

Boeken ruilen kost niet per se meer tijd

Het kan weerstand oproepen, want opnieuw in een boek beginnen is zonde van de tijd die je al in dat andere boek hebt geïnvesteerd. Helemaal als lezen niet je grootste hobby is. Leg aan je leerlingen uit dat de tijd die zij hebben geïnvesteerd in het lezen van het eerste, minder leuke boek geen reden is om door te gaan met lezen van dat boek. Het duurt echt veel langer om een boek uit te lezen dat je niet leuk vindt, dan een boek te lezen dat je wél leuk vindt. Een ander boek leest waarschijnlijk veel makkelijker, is leuker en daardoor heb je het meestal ook sneller uit en houd je er een beter gevoel aan over.

Boekentips op Lezenslessen

Op Lezenslessen.nl vind je een groeiend aantal Boekentips. In iedere tip vertellen we waar het boek over gaat en voor welk type lezer het geschikt is en waarom. De boeken zijn geschikt voor leerlingen uit de onderbouw en variëren in leesbaarheid en onderwerp. Het onderwerp selecteer je eenvoudig via de knoppen aan de bovenkant van de pagina.

Wil je meer weten over de titels of kun je hét geschikte boek voor jouw leerling nog niet vinden? Neem dan contact op, we denken graag met je mee!

Deel dit bericht