Foto boekenkast

Leesonderwijs. De ene docent houdt ervan, de ander ziet ertegenop. Het kan best lastig zijn om jouw leerlingen aan het lezen te krijgen. Nog lastiger is het om ze plezier in lezen te laten behouden. Maar als een verhaal eenmaal goed is bevallen, is de kans groter dat jouw leerling sneller een nieuw boek leent in de mediatheek. Op dit leesplezier van je leerlingen heb jij een grote invloed. Kennis van veel verschillende boeken is daarom wel een enorme pré voor docenten Nederlands. Waarom is het nog meer belangrijk om titelkennis te hebben?

Waarom boeken promoten belangrijk is

Als docent wil je lezen zo vanzelfsprekend mogelijk maken. Het liefst wil je natuurlijk dat je leerlingen uit zichzelf naar de mediatheek gaan om boeken te lenen. Hoe fijn is het namelijk om je helemaal te kunnen verliezen in een (fictief) boek? Dat plezier gun je toch iedere leerling? 

Door regelmatig boeken te bespreken en te promoten, zorg je ervoor dat leerlingen vaker in contact komen met boeken. Je wekt interesse op en zorgt er met sneakpreviews voor dat ze willen weten hoe het verhaal uiteindelijk eindigt. Het is lastig om boeken te promoten als je weinig kennis hebt van diverse boeken. Een brede titelkennis helpt jou dus bij het promoten van boeken.

Deel het ook zeker met je leerlingen als je zelf een tof boek hebt gelezen. Ze hoeven natuurlijk dan niet voor dezelfde literatuur te kiezen, maar een goed voorbeeld doet volgen. Het werkt aanstekelijk om te lezen als jouw leerlingen merken dat je zelf ook regelmatig een boek pakt in je vrije tijd. Of begin sommige lessen  met vijf minuten voorlezen uit een boek dat is geschreven voor de leeftijd van jouw onderbouwleerlingen. 

Zodra je leerlingen regelmatig verschillende boeken zien voorbijkomen, raken ze vertrouwd met de titels en boekomslagen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen in de mediatheek minder worden overrompeld. De kasten staan niet meer vol met onbekende titels, maar juist ook met boeken die jouw leerlingen herkennen aan de omslag. Dit verlaagt de drempel om een boek uit de kast te pakken.

Persoonlijke boekentips zorgen voor positieve ervaringen

Het werkt goed als jij jouw leerlingen persoonlijke en passende boekentips kunt geven. Hierdoor weet jij namelijk bijna zeker dat als je een leerling een boek tipt, dat het verhaal goed aansluit bij de interesses van die desbetreffende leerling. De kans is groter dat de leerling zo een positieve leeservaring opdoet en een volgende boekentip van jou ook aanneemt. 

Aangezien jij door een brede titelkennis veel boeken kent uit verschillende genres, kun jij na die eerste tip ook met een gerust hart nog een passend boek tippen. Groeiend leesplezier (vrijwel) gegarandeerd! Door beetje bij beetje jouw kennis uit te breiden, kun jij steeds gerichter persoonlijke tips geven.

Komt jouw leerling naar je toe met de vraag welk boek je aanraadt in een genre waar jij minder van weet? Geen stress. Je kunt namelijk gemakkelijk filteren op thema’s bij de Lezenslessen Boekentips. Van diversiteit, dystopie, oorlog en klimaatverandering tot persoonlijke ontwikkeling, reisverhalen en seksualiteit. Kies uit de ruim dertig onderwerpen om een boek te vinden dat past bij de interesses van je leerling.

Meer zelfvertrouwen voor jou als docent

Brede titelkennis zorgt ervoor dat je met meer zelfvertrouwen aan de slag gaat met het leesonderwijs. Jij bent namelijk met deze kennis op de hoogte van het huidige boekenaanbod, maar kent ook de nieuwste boeken uit de boekhandel. Hierdoor weet jij welke boeken je kunt tippen aan je leerlingen en groeit je zelfvertrouwen. Bovendien krijg je meer plezier in het ondersteunen van je leerlingen, omdat je met enthousiasme persoonlijke passende boekentips kunt geven die bijdragen aan het leesplezier van je leerlingen.

Fictieonderwijs gaat over boeken

Waarom het nog meer belangrijk is voor jou als docent Nederlands om veel boeken te kennen? Leesonderwijs, oftewel fictieonderwijs, gaat over boeken. Hoe pak je dit deel van jouw vak aan, als je zelf niet op de hoogte bent van welke boeken er tegenwoordig bestaan voor de onderbouw? Als je niet weet welke boeken jouw leerlingen kunnen lezen? Door jouw titelkennis te verbreden en up-to-date te houden, kun je nog beter lesgeven in fictieonderwijs.

Kleine tijdsinvestering met grote leesuitkomsten

Natuurlijk heb jij geen tijd om al die boeken van voor naar achter te lezen. Je hebt het al druk genoeg als docent. Bovendien wil jij in je vrije tijd ook gewoon je hobby’s kunnen uitoefenen en boeken lezen die niet bedoeld zijn voor de onderbouw. Dankzij de Lezenslessen Boekenclub breid jij je titelkennis van boeken uit in een korte tijd. Binnen 15 minuten weet jij meer over een jeugdboek en bezorg je jouw leerlingen meer positieve leeservaringen. Zo krijg jij weer grip op het boekenaanbod en het leesplezier van jouw leerlingen.

Deel dit bericht
Lezenslessen