Waarom poëzie?
Over de bundel
Praktisch in te zetten
Voor een zeer ruime doelgroep
Prachtige illustraties en vormgeving
Voor wie?
Lesideeën
Iedere week een gedicht
Neem je voor om iedere week een gedicht voor te dragen tijdens de les. Je kunt dan per week een gedicht selecteren dat het beste aansluit bij de omstandigheden en de doelgroep. Na de voordracht praat je, als je daar ruimte voor hebt, kort na over het gedicht.
Daarnaast laat je je leerlingen de titel van het gedicht en de dichter op een vaste plek in hun schrift noteren. Per gedicht kunnen ze een cijfer geven of schrijven ze steekwoorden op waarmee ze het gedicht beoordelen. Spreekt het gedicht je aan? Zet dan een uitroepteken voor het gedicht. Zo verzamelen leerlingen een lijstje met dichters, leren ze hun namen kennen. Daarnaast hebben leerlingen met interesse voor poëzie een lijstje met dichters naar wie ze op zoek kunnen gaan in de bibliotheek.
Thematische aanpak
Wil je liever tijdens een periode intensiever aan de slag met gedichten?
Lees dan een maand lang (of een periode die je zelf selecteert) iedere les minimaal één gedicht met je leerlingen uit Ik wou dat ik een vogel was.
Is het gedicht van die dag duidelijk gericht op jonge kinderen? Dan kun je twee dingen doen. De eerste optie is om een ander gedicht te selecteren. De tweede optie is om, als je de mogelijkheid ziet, het gedicht te behandelen en de doelgroep van dit gedicht te bespreken. Hierdoor maak je leerlingen bewust van het feit dat gedichten ook een bepaalde doelgroep hebben en het logisch is dat er gedichten zijn die ze niet aanspreken.
Laat je leerlingen bij ieder gedicht aantekeningen maken en laat ze die bundelen. Zo hebben leerlingen aan het eind van de periode een helder overzicht. De volgende vragen kunnen leerlingen op weg helpen bij het maken van aantekeningen:
♦ Wat vind je van het gedicht?
♦ Wat valt je op aan het gedicht?
♦ Zijn er dingen die je niet begrijpt?
♦ Zou je meer van deze dichter willen lezen?
♦ Geef het gedicht een cijfer.
Aan het einde van de periode bestuderen de leerlingen het lijstje. Pak de gedichten er eventueel nog eens bij. Welk gedicht hebben ze het beste beoordeeld? Laat ze op internet en in de bibliotheek meer opzoeken over die dichter aan de hand van onderstaande vragen:
♦ Wie is de dichter?
♦ Wat voor soort gedichten schrijft hij of zij nog meer? Vind je deze ook interessant? Waardoor komt dat?
♦ Lees enkele gedichten van de dichter. Wat vind je van deze gedichten? Krijgen deze gedichten hetzelfde cijfer? Of krijgt dit gedicht een andere waardering? Hoe komt dit?
♦ Zoek meer informatie op over de dichter en volg hem/haar bijvoorbeeld op sociale media. Heb je iets over de dichter ontdekt wat je niet had verwacht?
Over het boek
Titel: Ik wou dat ik een vogel was
Auteur: diverse auteurs
Illustrator: Frann Preston-Gannon
Uitgegeven door: Ploegsma
Jaar van uitgave: 2019
Voor lezers van 8 – 108 jaar.