Wat is het nut van lezen? Wij geven je in deze blog de eerste vier redenen waarom het lezen van boeken belangrijk is. Daarmee kun je aan je leerlingen uitleggen dat het lezen van fictie de ontwikkeling van een aantal nuttige algemene vaardigheden ondersteunt.

Hoe meer je leest, hoe makkelijker het wordt

Waar veel leerlingen tegenaan lopen, is dat het lezen van een boek een flinke tijdsinvestering is. En dat maakt het lezen van een boek voor sommige leerlingen niet leuk en ontspannend, maar vooral frustrerend.
Oefening baart kunst. Echt waar. Daarnaast zijn succeservaringen ook ontzettend belangrijk. Want als iets leuk was en niet te veel moeite kostte, zou je het zomaar nog eens proberen.
Laat brugklasleerlingen die erg aanhikken tegen dikke boeken of kleine lettertjes eens een Makkelijk Lezen-boek van Uitgeverij Van Tricht of Uitgeverij Eenvoudig Communiceren lezen. Deze boeken hebben korte hoofdstukken, lastige woorden worden uitgelegd, het lettertype is groter en de onderwerpen van de verhalen sluiten aan bij wat jongeren bezighoudt. Zo’n boek uitlezen kost minder tijd en levert een positieve ervaring op.

Duik in een goed boek en leer je langer concentreren

We leven in een tijd waarin alles steeds sneller gaat. Filmpjes moeten kort en duidelijk zijn, want langer dan een paar minuten kijken we echt niet meer. Een blog moet niet te lang, want anders haalt de lezer het einde niet. En als je de aandacht van de leerling weet vast te houden, is er altijd nog de concurrentie van sociale media.
Het lezen van een boek kan je leren om te blijven concentreren en je niet af te laten leiden. Door leerlingen aan boeken te helpen die hen weten te boeien en waarvan ze het einde écht willen weten, zullen ze absoluut door willen lezen. Een boek wegleggen wordt lastig en ze lezen toch nóg een hoofdstuk. En nog een. Daarmee trainen ze hun vaardigheden om zich langere tijd achter elkaar te concentreren.

Ontspannen kennis vergaren

Wanneer je het hebt over leesbevordering denk je al snel aan leesplezier. Hoe meer leesplezier leerlingen hebben, hoe vaker ze naar een boek zullen grijpen. Het grootste doel is dat jongeren voor hun plezier blijven lezen. En terwijl leerlingen lezen voor hun ontspanning, voltrekt zich in de hersenen een proces dat veel meer is dan alleen ontspannen.
Als leerlingen lezen, denken ze onbewust na over het verhaal en vergroten ze hun woordenschat. Daarnaast leren ze hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden; je hoeft alleen te onthouden wat belangrijk is voor het verhaal en niet welke kleur jas een personage op een bepaald moment bijvoorbeeld droeg.

Het vinden van de juiste woorden

Iedereen kent het gevoel wel: niet de juiste woorden kunnen vinden om een gevoel of emotie uit te drukken. Door te lezen, wordt ook deze vaardigheid verder ontwikkeld. De woordenschat van de leerling wordt groter door het lezen van boeken. Dit is bevorderlijk voor het spraakvermogen; hoe meer woorden je kent, hoe makkelijker je je kunt uitdrukken. Leerlingen ontdekken nieuwe woorden om hun gevoelens te uiten of een bepaalde situatie te omschrijven.

Lezen draagt bij aan een stevige basis

Hoe meer je leest, hoe meer je bovenstaande vaardigheden traint en ontwikkelt. Het kan een enorme uitdaging zijn om voor alle leerlingen een boek te vinden dat aansluit bij de interesses en leeservaring. Die uitzoekklus hoef je niet zelf te doen. Op Lezenslessen plaatsen we regelmatig boekentips, waarin we boeken uitlichten en vertellen voor welke leerlingen deze titels geschikt zijn. Zo dragen we gezamenlijk bij aan de ontwikkeling van de stevige basis voor jouw leerlingen.

Lees ook Lezen. Waar is dát goed voor? Deel 2. In deze blog vertellen we je op welke manier het lezen van fictie bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.

Deel dit bericht